vakantietips voor mensen met lage rugklachten

vakantietips voor mensen met lage rugklachten

De vakantie is net begonnen.  Voor menigeen betekent dit een lange autorit. Voor mensen met  lage rugklachten is dit vaak een zeer belastende  rit en de meeste mensen komen dan ook met meer klachten terug dan ze heen gingen.  Om de reis toch zo goed mogelijk te kunnen doorstaan geven wij u bij deze wat tips:

maatregelen voor dat u weg gaat:

Zorg ervoor dat u uitgerust vertrekt.  Het is dan ook goed om goed te rusten voor vertrek.  Zorg ook dat uw rug in conditie is.  U kunt dit doen door voor de vakantie al regelmatige rugoefeningen te doen.  Bekkenkanteloefeningen zijn daarvan een goed voorbeeld.

Maatregelen tijdens de reis:

Zorg dat u goed zit.  Gebruik een lendenkussentje of  verstel uw zitting zo dat u goed recht op zit.  probeer tijdens de reis regelmatig wat bekken te kantelen om uw rugspieren te doorbloeden.  Wat u kunt doen is tijdens de reis regelmatig uw buikspieren aan te spannen van enkele seconden tot een paar minuten.  Dit vermindert de druk in de onderrug..  Daarnaast moet u zorgen voor voldoende pauzes.  probeer om de 2 uur even te stoppen en wat te bewegen. Daarmee stimuleert u de bloedsomloop en de voeding van uw tussenwervelschijven.  ook is het belangrijk om voldoende te drinken.  Regelmatig drinken (voordat u echt dorst krijgt) is belangrijk voor uw spieren.

Mocht u toch ondanks deze adviezen veel last van uw rug hebben na de vakantie, dan staan wij natuurlijk altijd weer voor u klaar.

Heeft u nog vragen of adviezen nodig over verder preventieve maatregelen?  Wij helpen u graag. neemt u gerust contact op met de praktijk.