NIEUW! De blood flow restriction trainingsmethode!

NIEUW! De blood flow restriction trainingsmethode!

Wat is BFR

Blood flow restriction (BFR) training is een relatief nieuwe vorm van training. Tijdens het trainen worden tourniquets, vergelijkbaar met de tourniquets die worden gebruikt bij bloeddruk meten, om de armen of benen gedaan. De druk in deze tourniquets wordt verhoogd tot tussen de 100 – 200 mmHG. Hoe hoog de druk moet zijn wordt per persoon bepaald. Door deze drukverhoging worden aders dichtgedrukt terwijl de slagaders gedeeltelijk open blijven. Het gevolg hiervan is dat met een lichte inspanning een zware training wordt nagebootst. Dit betekent   dat je met BFR een training met lichte intensiteit kunt doen, maar de effecten op de spieren vrijwel hetzelfde zijn als met een zware training. Dit heeft een groot voordeel voor bijvoorbeeld revalidatie na een operatie of een aandoening waarbij de gewrichten niet te zwaar mogen worden belast. 

 

Voor wie is BFR

Getrainde en ongetrainde mensen kunnen gebruik maken van BFR training. Mensen die net een operatie hebben gehad kunnen deze techniek gebruiken om sneller weer op kracht te komen en kunnen zo eerder hun sport weer hervatten. Bij artrose is BFR een goed middel om de spieren toch zo sterk mogelijk te kunnen maken zonder veel pijn te ervaren bij de training. Ook ouderen met een verminderde spiermassa kunnen op deze manier hun uithoudingsvermogen, maximale spierkracht, balans, explosiviteit en mobiliteit trainen. 

 

Hoe werkt BFRVoorafgaand aan de training wordt een screening gedaan om eventuele risico’s en contra-indicaties uit te sluiten. Dan wordt per ledemaat bepaald hoe hoog de druk in het tourniquet moet zijn om het optimale resultaat te behalen. Deze druk moet op zo’n manier worden ingesteld dat de doorbloeding in de aders wordt tegengehouden maar dat er in de slagaders nog doorbloeding mogelijk is. Wat voor iemand de juiste druk is wordt voor de training bepaald door middel van een arteriële doppler en een drukmeter. Door de verhoogde druk hoopt het bloed, vol met afvalstoffen die ontstaan door de training, zich op in de spier. Door deze afvalstoffen krijgt het lichaam een signaal om de spieren te herstellen. Normaal gesproken bereik je deze mate van metabolische stress pas bij een zeer zware training, met BFR training al bij een veel lagere intensiteit. Dit wil echter niet zeggen dat de training niet zwaar voelt! De intensiteit ligt bij BFR op 20-40% van 1RM in plaats van tot 85% bij een reguliere training. Hierdoor komt er minder belasting op de gewrichten en pezen, maar profiteer je toch van de stimulatie van groeihormonen (o.a. mTOR) en testosteron en verlaagt het de aanwezigheid van myostatine. Ook worden de satellietcellen gestimuleerd. Normaal worden deze onder andere gebruikt om de schade aan de spiervezels die ontstaat tijdens het trainen te herstellen. Bij BFR training is er minder schade aan deze vezels, waardoor de satellietcellen worden ingezet om nieuwe spiervezels te laten groeien. Ook stimuleren deze satellietcellen de eiwitaanmaak zodat de spieren worden opgebouwd.  

Het voordeel van BFR training is dus dat je vrijwel dezelfde effecten van zwaar trainen hebt voor de spieren, maar niet de belasting op de pezen en gewrichten. Ideaal voor tijdens de revalidatie of gewrichtsklachten.

 

Risico’s

BFR is een veilige manier van training. Echter is niets zonder risico. Het is niet verstandig om te starten met BFR training bij zwangerschap, als je een verminderde bloedsomloop hebt of een verhoogde bloeddruk (in combinatie met medicatie), bij tumoren, infecties, diabetes, spataderen of open wonden en breuken. Voordat er wordt gestart wordt u gescreend op eventuele risicofactoren en contra indicaties. Zo kunnen we zeker zijn dat u op een veilige manier kunt trainen!