Hardlopen bij warm weer. Onze tips!

Hardlopen bij warm weer. Onze tips!

Ook deze week stijgt het kwik nog boven de 25 graden. Hardlopen bij zomerse temperaturen brengt de nodige aandachtspunten met zich mee. Je lichaam heeft het immers moeilijker om de warmte kwijt te raken. Om de warmte toch  kwijt te raken zal er veel bloed door de kleine vaatjes onder de huid moeten stromen. Gevolg hiervan is dat er minder bloed overblijft voor de aan- en afvoer van zuurstof naar de spieren, waardoor je minder goed kunt presteren.

Vanwege het bovenstaande gegeven is je hartslag bij warm weer hoger (5-10 slagen p/m) dan normaal omdat je hart eenvoudig weg harder moet pompen om dezelfde hoeveelheid bloed per minuut rond te kunnen pompen.

Het is dus verstandig om bij temperaturen boven de 25 graden je trainingstempo en trainingsduur aan te passen.

 

Onze tips zijn:

  • Vermijdt het lopen in de brandende zon.  Loop bij voorkeur vroeg in de ochtend of wat later in de avond.
  • zoek zo veel mogelijk de schaduw op.  Lopen in een bos is een goede optie.
  • Het lopen op gras- of bosgrond heeft de voorkeur. Lopen op beton of asfalt heeft als nadeel dat deze ondergronden warmte voor een deel weer terugkaatsen.
  • Zorg voor voldoende vocht. Zorg er voor dat je voor en ook na het lopen voldoende drinkt  om je vochtverlies weer aan te vullen.
  • Zorg voor dunne, goed ventilerende kleding, zodat jouw lichaam het transpiratievocht makkelijker kwijt kan raken. Ook zijn er speciale kledingmerken die UV bescherming in hun sportkleding verwerken.
  • Draag een hardloopcap om je hoofd en nek te beschermen voor direct zonlicht.