Medical taping

medical taping

Achtergrond

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Voortbouwend op deze gedachte, werden er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie kon ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstel proces geactiveerd.

Werking

De gebruikte CureTape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid. Er ontstaat zo meer ruimte in het onderhuids bindweefsel, waar allerlei zenuwuiteinden , bloed- en lymfevaatjes liggen. Door nu gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden als:

• pijnvermindering
  • vochtafdrijving (lymfedrainage)
  • verbetering van mobiliteit
  • spierontspanning
  • doorbloedingsverbetering
  • activatie van spieren

In tegenstelling tot het “gewone” tape belemmert Curetape de beweging niet maar ondersteunt de spieren juist in hun werking met behoud van bewegingsvrijheid. De nadelen van conventioneel immobiliseren worden zo voorkomen. Kortom,  CureTape ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder optimale omstandigheden zelf zou doen.

medical taping

Toepassingen

Medical taping kan bij verschillende indicaties worden toegepast:

• Nabehandeling van blessures
  • Reduceren van ontstekingen
  • Vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen)
  • Houdingscorrectie
  • Overbelastingsklachten (tenniselleboog,golferselleboog, hielspoor)
  • hoofdpijnklachten

Het Medical Taping Concept is daarmee een revolutionaire behandelmethode die fundamenteel verschilt van conventionele behandelmethodieken.

Medical taping

Voor Medical taping kunt u terecht bij:

Linda Dijk.