10 vakantietips!

10 vakantietips!

De vakantie staat voor de deur. Samen met u trekken de komende weken nog miljoenen andere Nederlanders de wijde wereld in! Onze ervaring is dat veel mensen met regelmatig met lichamelijke klachten terugkomen van hun vakantiebestemming. Dat is vaak niet nodig met voldoende voorzorgsmaatregelen. Wij geven u 10 tips om goed en gezond voorbereid op vakantie te gaan.  

Met de volgende 10 tips komt u gezond de vakantie door!

  1. Probeer zware maaltijden vlak voor een vlucht te vermijden. Deze maaltijden zijn moeilijker te verteren waardoor u niet goed kunt rusten/slapen. Hierdoor verlaat u minder fit het vliegtuig.
  2. Neem geen thee of koffie voordat u gaat vliegen.  In een vliegtuig wordt een uitdrogende effect op uw lichaam op gang gebracht. Cafeïnehoudende drankjes versterken dit effect alleen maar. Neem bijvoorbeeld water of een verfrissende smoothie! De laatstgenoemde vult ook gelijk de maag een beetje 😉
  3. Gaat u met het vliegtuig? gebruik dan tijdens de vlucht een nekkussen.  Dit ondersteund de nek tijdens de vlucht en zorgt ervoor dat uw hoofd ondersteund wordt tijdens het zitten.
  4. Een slechte zithouding zorgt voor een slechte doorbloeding, slapende lichaamsdelen en stijve spieren. Hier volgen 4 oefeningen die makkelijk te doen zijn en u fit houden tijdens de vlucht of autorit.
    1. Last van zere voeten? Zet uw hielen op de grond en probeer uw tenen zo hoog mogelijk op te tillen. Doe dit daarna andersom en probeer dan uw hielen zo hoog mogelijk te krijgen. Herhaal dit 3x in setjes van 5.
    2. Uw enkels kunt u eenvoudig soepel houden door uw tenen op de grond te zetten, hielen in de lucht en vervolgens draait u rondjes. Dit doet u 5x linksom, daarna 5x rechtsom. Dit kunt u zo vaak doen als u zelf wilt.
    3. Een oefening die misschien wat moeilijker is bij krappe vliegtuigstoelen, maar als doorgewinterde sporter laat u uzelf hier niet door tegenhouden; beweeg uw linkerknie naar uw borst en houd deze houding 15 seconden vast. Daarna wisselt u af en doet u het ook met rechts. Ook deze oefening doet u 5x per been.
    4. Ook uw bovenlichaam heeft beweging nodig; til uw schouders op en draai ze in rondjes naar voren. Dit doet u 5 x en daarna nog eens 5x, maar dan draait u ze achteruit.  Deze setjes kunt u zo vaak herhalen als u zelf wilt.
  5. Wanneer u met de auto reist adviseren we u een lendesteun te gebruiken in de auto. Dit voorkomt dat uw rug na enige tijd moe wordt en weg zakt. In veel auto´s is de lende steun in de stoel ingebouwd en te verstellen.  Maar een klein kussentje uit de bank volstaat vaak ook.  Probeer na iedere 2 uur even te stoppen en minimaal 10 minuten wat te bewegen.
  6. Drink genoeg water tijdens uw vakantie. Een leuk artikel dat niet alleen water bevat maar waar u ook nog mee kunt trainen zijn de  Aquabags.  Deze makkelijk opvouwbare ‘tassen’ kunt u op uw vakantiebestemming vullen met water, waardoor u altijd een gewicht hebt om mee te trainen. ‘Geen fitness in het hotel’ is nu geen excuus meer 😉  https://www.youtube.com/watch?v=kHpWIUbaYgg
  7. Ook tijdens de vakantie is regelmatige bewegen van groot belang.  Een stuk wandelen of fietsen is natuurlijk een goed idee.  Maar er zijn ook leuke alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan suppen. Het ziet er redelijk makkelijk uit, maar er komt meer bij kijken dan u denkt. Het vraagt kracht vanuit uw benen en een controle over uw core, u traint er dus bijna heel uw lichaam mee! Vergeet niet om u goed in te smeren, want met de weerkaatsing van de zon op het water verbrandt u snel!
  8. Doe om de dag 15 tot 20 minuten wat spieroefeningen. Denk aan: squats, sit-ups, planking, push-ups en wat rek- en stretch oefeningen. Wedden dat de kinderen of uw partner gelijk meedoen als u ze uitdaagt?
  9. Probeer de stadjes in de buurt zoveel mogelijk te voet te bezoeken. U ziet veel meer dan vanuit een bus of auto en doordat u loopt, mist u minder van wat er om u heen gebeurt dan bijvoorbeeld op een fiets!
  10. Neemt u uw eigen hoofdkussen mee.  De kussens in de meeste hotels zijn vaak te zacht of te dun.  Een goede ondersteuning van uw nek is ook tijdens uw vakantie van belang.

Wij wensen u een hele fijne vakantie en een gezonde terugkomst!